• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Heading 1 Here:Enter the heading 1 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 2 Here:Enter the heading 2 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 3 Here:Enter the heading 3 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 4 Here:Enter the heading 4 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 5 Here:Enter the heading 5 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • SLIDE-2-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

  • SLIDE-3-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

  • SLIDE-4-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

Jumaat, 31 Disember 2010

BOLEHKAH GURU PENDIDIKAN KHAS MENGAJAR/GURU GANTI DI KELAS ALIRAN PERDANA

Posted by zharulnizam shah On 12:07 PG 8 comments

Hak merupakan bahagian yang wajib diberikan atau diambil dari sesuatu bahagian tertentu mengikut keperluan samada berkaitan kewangan, harta, tanggungjawab dalam rumah tangga, masyarakat, kerjaya dan lain-lain aspek yang bersangkutan dengannya.

            Apakah Program Pendidikan Khas di sekolah anda memiliki semua pekeliling berkaitan Pendidikan Khas?

            Jika jawapannya tiada dalam simpanan, maka wajib Penyelaras mengemukakan kepada Pegawai Pendidikan Khas daerah supaya dibekalkan kepada setiap sekolah. Jika masalah ini tidak dapat diselesaikan (berkaitan pekeliling), maklumkan kepada pihak Jabatan Pelajaran Negeri dan jika masih gagal panjangkan masalah ini ke pihak Bahagian Pendidikan Khas KPM.
           
            Maka orang pun bertanya mengapa sampai begitu sekali perlu diambil tindakan bagi mendapatkan pekeliling?

            Lalu jawapannya melalui pekeliling, kita akan memahami apa yang perlu dilaksanakan. Boleh atau tidak dilaksanakan, tidak melanggar sempadan dan mengikut prosedur yang betul.

            Masalah berbangkit;

  1. Ada guru yang menghubungi saya lalu memaklumkan masalah, beliau diminta menggantikan guru pra. Soalannya boleh atau tidak?

Jawapannya boleh dan tidak.

TIDAK! jika keperluan Pendidikan Khas lebih utama. Dimaklumkan juga ada pekeliling yang dikeluarkan bahawa ‘guru Pendidikan Khas tidak dibenarkan mengajar di aliran perdana’. Bagaimanapun pekeliling ini tidak terpakai untuk aktiviti luar bilik darjah seperti mengurus rumah sukan, permainan, kelab, persatuan dll. Ertinya guru Pendidikan Khas perlu terbabit dalam ko-kurikulum di samping tidak boleh mengabaikan murid-murid Pendidikan Khas.

Bagaimana dengan relief?, Pengetua atau Guru Besar boleh meminta jasa baik. Bagaimanapun jawapan boleh atau tidak, terpulang kepada guru-guru Pendidikan Khas. Jika diukur berdasarkan pekeliling sebenarnya TIDAK BOLEH. Alhamdulilah dua buah sekolah tempat saya bertugas guru-guru Pendidikan Khas tidak diambil untuk relief. (kecuali dalam keadaan terdesak, semasa peperiksaan. Itu pun kes seperti itu setahun dua adalah sekali)

Bagaimanapun pernah berlaku semasa saya menjadi Penyelaras, guru Pendidikan Khas diambil untuk mengajar Matematik di aliran perdana. Akhirnya saya mengambil keputusan bertemu pengetua dan berbincang secara berhemah dengan mengemukakan pekeliling. Alhamdulilah. Pengetua akhirnya bersetuju untuk tidak mengambil guru Pendidikan Khas mengajar di kelas biasa.

     Persoalan relief ini boleh memberikan impak positif dan negatif. Namun jika kerap kali guru-guru PK diminta relief, saya fikir perlu penyelaras bersemuka dengan Pengetua atau guru besar berbincang secara professional (Penyelaras diingatkan mengawal mental, emosi, intonasi semasa berbincang; 90% masalah dalam organisasi berlaku berpunca daripada masalah komunikasi)

            Begini impak positifnya, sekiranya Penyelaras menyusun program babitkan guru-guru aliran perdana seperti melatih sukan, tarian, kebudayaan dan lain-lain mengikut kepakaran guru aliran perdana yang berada di sekolah masing-masing. Jika kita tidak berkira dengan aliran perdana. Insyallah mereka juga akan mudah membantu kita.

            Impak negatifnya, muncul tanggapan negatif mengajar PK senang. Apa-apa hal suruh sahaja guru PK relief. Lalu jika Penyelaras bersifat tidak berani, tiada keyakinan diri, gagal dalam komunikasi, maka guru-guru PK akan terus menjadi mangsa guru relief. Sebab itu dalam blog ini, saya pernah menulis tentang perlunya kita membina. melaksana program ke tahap terbaik dan dapat membuka mata semua pihak. Hanya kejayaan sahaja akan menutup mulut rakan-rakan di aliran perdana yang tidak memahami keperluan Pendidikan Khas yang sebenar.

            Satu lagi, kita perlu menjaga hubungan baik dengan pentadbir sekolah kerana kuasa kewangan untuk pembelian barangan Pendidikan Khas, meluluskan program/projek yang dirancang di tangan pentadbir. Sekiranya salah membawa haluan akan memberi kerugian kepada program Pendidikan Khas itu sendiri.

            Tidak kurang pentingnya markah prestasi. Isu markah bukanlah bermakna kita orang yang gilakan pangkat dan gelaran. Markah prestasi agak penting bagi orang yang mempunyai visi untuk menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi. Satu lagi jika kita ada kes mahkamah (berdasarkan pengalaman), markah prestasi menjadi sangat bernilai.
           
Lalu jika anda diminta menjadi guru relief. Timbang-timbanglah mana yang terbaik. Sekiranya dirasakan keperluan itu tinggi untuk membantu silakan. Sekiranya dirasakan anda hanya menjadi mangsa keadaan, maka tolaklah dengan bijaksana.

Insyallah sekadar berkongsi pengalaman. Segala puji bagi Allah dan Rasul-Nya. Insyallah bertemu lagi.

8 ulasan:

assalammualaikom...

maaf cikgu blog ini agak menarik anakkhas ada ternampak link himpunan blog pendidikan khas di atas terimakasih. www.anakkhas.com adalah web utama http://anakkhas.blogspot.com adalah blog peribadi dan himpunan blog pendidikan khas tak terurus. berminat tak untuk jadi sahabat pena di blog tersebut? sudahkah blog ini dipahatlan linknya di sana? anakkhas terlalu banyak projek nak dikejar tak sempat kemaskini blog.

Ada pekeliling x .. Sebagai evidence kita

Ada pekeliling x .. Sebagai evidence kita

Blh email kan pekeliling tu tidak atau ada link dia tak.. Email norainshaffie@gmail.com

Do you understand there's a 12 word phrase you can speak to your crush... that will induce deep emotions of love and instinctual attraction for you buried within his chest?

That's because hidden in these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's impulse to love, treasure and guard you with all his heart...

12 Words That Fuel A Man's Desire Impulse

This impulse is so hardwired into a man's mind that it will make him try better than ever before to make your relationship as strong as it can be.

As a matter of fact, triggering this dominant impulse is absolutely important to having the best possible relationship with your man that once you send your man one of these "Secret Signals"...

...You will immediately find him open his soul and heart to you in such a way he never expressed before and he will see you as the only woman in the universe who has ever truly fascinated him.

Boleh Tak emailkan Salinan pekeliling pada Saya di jbam1086@gmail.com..terima kasih cikgu

boleh emailkan salinan perkeliling tersebut pada saya ? asmaadilah34@gmail.com

Boleh Tak emailkan Salinan pekeliling pada Saya di anahafizah@gmail.com..terima kasih cikgu

Catat Ulasan



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Share |
_______________________________________________________________________________________________